onsdag 19 maj 2010

Som man sår...

Har pysslat i trädgården så det står härliga till på sistone. Eller, inte bara jag. Mitt under brinnande högsäsong lyckades jag få tag i en trädgårdsfirma som hade två mandagar över i maj. Mirakel sker bevisligen. Så till min hjälp har jag haft två stora starka karlar som har pysslat i trädgården. Om man nu kan kalla det "pyssla" att kärra tonvis med lera (från trädgården) och jord (till trädgården) på skottkärra.

Fint blev det i alla fall! Leråkrarna är ersatta med vackert utkrattad gräsmattejord. Gräsfrön är utsådda och täckta med fiberduk.
Lerhögen är borta (jordgubbarna är räddade och ska exporteras till relativt snigelfria Umeå) och istället har jag fått planteringsbäddar. Egenhändigt ihopdragna med DeWalten. Wroom.

"Bryggan" till växthuset är så gott som klar och grillplatsen är invigd :-)
Squashen och tomaterna växer så det knakar och gurkfröerna är nedpetade i stora, välgödslade krukor. Nu får allt växa ett par veckor innan det är dags för nästa ryck. Lugn och lycka råder.

De där planteringsbäddarna, även kallade "barnrabatten", har legat på min önskelista ända sedan vi flyttade in. När jag berättade för Vilma att de äntligen, äntligen skulle bli verklighet lyste lyckan i hennes ögon. En hel rabatt full med blommor som hon får plocka precis hur mycket hon vill av... Som hon har längtat. Vår lilla fjäril. Och Tuva får sina amerikanska blåbär. Torven är inköpt, bara plantorna och planteringen kvar.

Och i Umeå bestämde vi oss hastigt och lustigt för att riva bort den meterbreda ogräsremsan som vetter mot grannens tomt. Nu ligger där ett blivande jordgubbsland. Drygt 10 meter långt och knappt en meter brett. Den ska nog bli fason på trädgården i norr också!

2 kommentarer:

Andreas sa...

Vad nu, är studsmattan bortprioriterad? Hur fick du tjejerna att gå med på det?

Åsa Jakobsson sa...

Hehe, nä, det skulle de aldrig gå med på.
Den är flyttad till framsidan, så nu använder de den mer än någonsin - den är det första de ser när de kommer hem från skolan :-)