fredag 9 januari 2009

Fredagstankar

Vi avslutade 2008 med en fantastiskt trevlig nyårmiddag hos M+I (tack igen!).

Efter den, och julen, bestämde jag mig för en vit... period. Med mycket grönsaker. Ekologiska. Råkade höra om "vanlig" paprika och dess typ 29 bekämpningsmedel. Skulle vilja ha skyltar vid grönsaksdisken: "Odlad med hjälp av följande gifter:..."
Jag tror att omställningen mot ekologiskt jordbruk skulle gå lite fortare då.

Min 5-poängskurs i Livsförändrande filmkunskap har tagit ny fart den här veckan. CC och LC är kursledare. Veckans tema var Vackra Filmer Som Utspelar Sig I Framtiden.
Aeon Flux och Equlibrium blev det. Lika men ändå helt olika. Och väldigt sevärda. Trots våldet (eller kanske tack vare, vad vore Aeon Flux utan gräs-scenen eller Equilibrium utan vapen-katan..?)
Dessutom fikar man väldigt gott och trevligt på mitt universitet :-)

Har också fått ny fart med min bok. Tänk att det är så spännande att skriva, jag är sååå nyfiken på vad mina huvudpersoner kommer hitta på härnäst! Och jag är jättenöjd, hittade en twist som jag verkligen saknat i det ursprungliga upplägget.
Det är så kul att skriva!
Men shit vilket kontroversiellt ämne jag har hittat... Man vågar ju knappt knysta om att jo, alltså, nog är det skillnad på feminint och maskulint innan man får ta skydd bakom närmsta stora starka karl ;-)

Nu börjar det bli dags att hämta mina älskade döttrar, och sedan åker vi upp till resten av vår älskade familj i Umeå. Skridskorna är packade, i Umeå är det förhoppningsvis fortfarande vinter i helgen... Bromma bjöd på 6 plusgrader och solsken när jag landade i förmiddags, och det ska vara fortsatt varmt nästa vecka. Kanske vi lyckas slå förra årets snödroppspremiär – 2 februari..?
Åh vad jag längtar efter att plantera blommor och grönsaker! Och i år har jag ett växthus, trallala :-) *längtar*
Där var det för övrigt 8,7 grader varmt vid lunchtid idag… Snart, snart är det läge flytta ut middagarna igen! :-)

Inga kommentarer: